close
تبلیغات در اینترنت
تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین چیست؟

این نوع از تبلیغات متنی، تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Results Page Advertising) نام دارند. این متون تبلیغاتی معمولا با پس‌زمینه‌ متفاوتی با نتایج اصلی و در بالا و کنار صفحات نمایش داده می شوند. این نتایج در واقع تبلیغات سفارش داده شده به موتور های جستجوگر و مرتبط با موضوع جست‌وجوی شما هستند. برخی موتورهای جست‌وجو همچون گوگل از شیوه‌ی نمایش تبلیغات مرتبط در نتایج جست‌وجو برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

هنگامی که شما در جست‌وجوی موضوعی هستند، تبلیغ متنی چند آگهی‌دهنده که تبلیغاتی در موضوع مربوط به‌ جستوجو شما سفارش داده‌اند، در بالای بخش نتایج نمایش داده می‌شود. مثلا اگر موضوع «میزبان وب» را در گوگل جست‌وجو کنید، علاوه بر صفحات وب مرتبط، آگهی‌های مربوط به چند شرکت ارائه خدمات میزبانی وب نیز شبیه به نتایج مقالات مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌ی آی.تی در سال‌های اخیر تبلیغات این‌چنینی را به‌گوگل سفارش داده‌اند.

این نوع تبلیغات در کشور ما چندان رایج نیستند و معمولا کسب و کار ها از دیگر روش های تبلیغاتی در اینترنت استفاده می کنند که بازخورد بهتری نسبت به این روش تبلیغاتی دارند.

تبلیغات اینترنتی: حمایت از وب‌‌سایت‌ها (On-Site Sponsorships)

همان‌طور که در دنیای واقعی برخی مجموعه‌ها، اسپانسر مجموعه‌های دیگری می‌شوند و این برای آنها ارزش تبلیغاتی دارد، در دنیای مجازی نیز شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و سایر مجموعه‌ها می‌توانند اسپانسر وب‌سایت‌ها باشند.

در این‌صورت لوگوی کوچک یا عنوان مجموعه‌ حمایت‌کننده معمولا در پایین صفحات اینترنتی وب‌سایت هدف قرار می‌گیرد و با عباراتی از قبیل «حمایت شده توسط» مشخص می‌شود. این تصویر یا متن به وب‏سایت حمایت ‏کننده لینک می‏شود و از این طریق بخشی از مخاطبان با اسپانسر بیشتر آشنا می‏‌شوند.

برای نمونه وب‌سایت IGN که در زمینه نقد و بررسی بازی‌های کامپیوتری به فعالیت می‌پردازد مدت‌هاست از کنسول بازی Wii حمایت می‌کند و حتی تبلیغات بسیاری از این محصول شرکت نینتندو را در این وب‌سایت دیده‌ایم.

در کشور ما هم همین سیستم اسپانسری میان وب‌سایت ها برقرار است و زیاد دیده می‌شود که شرکت‌های شناخته شده در وب‌سایت‌هایشان ثبت کرده باشند که از مجموعه‌هایی حمایت می‌کنند.

 

تبلیغات اینترنتی: خبر-آگهی‌های آنلاین (Online Advertorials)

اکثر شما با بخش رپورتاژ آگهی که عموما در مطبوعات شناخته شده منتشر می‌شود آشنا هستید. رپورتاژ آگهی در حقیقت همان «ادورتوریال» (Advertorial) است و مطالبی که در این بخش قرار می‌گیرند علی‌رغم اینکه ظاهری شبیه به سایر مقالات و مطالب دارند، اما در واقع باسفارش قبلی و با هدف تبلیغ تهیه شده‌اند.

در فضای وب و در برخی وب‌سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی نیز از چنین شیوه‌ای برای تبلیغات استفاده می‌شود. گزارش‌ها و خبرهای تبلیغی برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب «گزارش-آگهی‌ها» و «خبر-آگهی‌ها» در برخی وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود. این مطالب باید از سوی وب‌سایت نمایش‏‌دهنده، از طریق عناوین یا علامت‌های خاص از مطالبی که توسط تحریریه تهیه می‌شوند جدا شده تا به ‌اعتماد مخاطبان لطمه‌ای وارد نشود.

 

برای مثال به رپورتاژ آگهی بالا توجه کنید که توسط مجله اصلی شرکت مایکروسافت به سفارش سونی منتشر شده است.

 

 تبلیغات اینترنتی: تبلیغات زمینه‌ای (Contextual Ads)

یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات در اینترنت که توانست سیستم تبلیغات را تحت تاثیر قرار دهد، تبلیغات زمینه‌ای (Contextual Ads) نام دارد. در این شیوه تبلیغات، سیستم نمایش آگهی که معمولا نرم‌افزار هوشمندی است، محتویات صفحه‌‌ای که برای نمایش‏ دادن درخواست شده را بررسی می‌کند و آگهی متناسب با آن را نمایش می‌دهد.

نمایش تبلیغات تعدادی از شیوه‌هایی که تاکنون معرفی شدند ممکن است از طریق این رویکرد انجام شود. مثلا تبلیغات روی صفحه‌ی وب به شیوه‌ی بنر یا متن و یا تبلیغات پاپ‌.آپ، می‏توانند به‌شکل زمینه‌ای و متناسب با محتویات صفحه به نمایش درآیند. تبلیغات در متن (In-text advertising) و تبلیغات در تصویر (In-image advertising) دو شیوه‌ی تبلیغات اینترنتی زمینه‌ای هستند. تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجوگر نیز نوعی از تبلیغات زمینه‌ای به حساب می‌آیند.

 

 

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات ایمیلی (Email Ads)

 

یکی دیگر از روش های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی که مدت طولانی‌ای است توسط کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرد ، تبلیغات ایمیلینام دارد. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم شده و برای تعداد زیادی آدرس‌های پست‌های الکترونیکی ارسال می‌شود. برخی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها لیستی از مشتریان و کاربران خود دارند و تبلیغات مربوط به خود را برای آنها ارسال می‌کنند.

حالت دیگر زمانی است که این گونه ایمیل‌ها به مشتریان یا کاربران بالقوه فرستاده می‌شوند، مثلا ارسال تبلیغات مربوط به یک کتاب جدید برای لیست چندصدنفره از کتاب‌خوانان حرفه‌ای. برخی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات آنلاین نیز در قبال دریافت مبالغی آگهی آماده شده را به بسته‌های آدرس ایمیل چندهزارتایی که در اختیار دارند ارسال می‌کنند. علی‌رغم قدیمی‌ بودن شیوه‌ی ارتباطی ایمیل در فضای وب، در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود، این نوع تبلیغات همچنان می‌تواند اثربخش باشد.

 

این نوع تبلیغات همچنان در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد ولی یکی از روش هایی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات ویدئویی (Video Ads)

هم زمان با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا و گسترش انتشار و مشاهده‏ فایل‏ های ویدئویی توسط کاربران، استفاده از این رسانه در دنیای تبلیغات در قالب آگهی‏ های ویدئویی نیز گسترش یافته است. ویدئوهای تبلیغاتی گاهی در بالا یا کنار صفحات وب همچون بنرهای تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. همچنین ممکن است ویدئو بخشی از یک بنر پیشرفته‌ فلش باشد.

روش دیگر نمایش آنها در گروه‌های محتوایی و وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب است. در این حالت آگهی ویدئویی است که در مدت زمانی کوتاه در ابتدا، انتها یا میانه‌ی پخش ویدئوی مورد نظر شما نمایش داده می‏شود.

در حال حاضر در کشور ما هم تبلیغات ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند و شبکه های تبلیغاتی بنر های پبشرفته فلش را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند.

 

 تبلیغات اینترنتی: تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

شاید تا به حال در حین ورود به وب سایت خارجی ای با یک صفحه مواجه شده باشید که در بالای آن نام Adf.ly قرار گرفته و پس از ۵ ثانیه به شما اجازه می دهد که از آن صفحه با کلیک کردن روی یک گزینه، خارج شوید.

این صفحات وب بینابینی (Interstitials Webpages) قبل یا بعد از نمایش یک صفحه‌ وب درخواستی به‌ نمایش در می‌ آیند. به‌ عبارتی شما برای دیدن صفحه‌ مورد نظرتان ابتدا باید این صفحات را ببینید. این‌ گونه صفحات گاهی برای دریافت اطلاعات از کاربر و یا ارائه هشدار یا تایید به او و گاه برای نمایش آگهی درنظر گرفته می‌ شود. در این حالت صفحه‌ آگهی بین مخاطب و صفحه‌ هدف قرار می‌گیرد و حتما به رویت او خواهد رسید. هرچند ممکن است این واسطه برای او خوشایند نباشد. Adf.ly یکی از ارائه دهندگان این سرویس تبلیغاتی است که زیاد هم محبوب به نظر نمی آید.

این روش تبلیغاتی هم در کشور ما به خاطر عدم احترام گذاری به حقوق مخاطب، چندان مرسوم نیست و مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

 

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات آویزان (Hover Ads)

در تبلیغات پاپ.آپ معمولا از طریق کد «جاوا اسکریپت» دستور باز شدن یک صفحه‏ جدید HTML همراه صفحه‏ اصلی صادر می‏ شد. ممانعت از نمایش تبلیغات پاپ.آپ از طرف برخی مرورگرهای اینترنتی و نوارهای ابزار باعث شد تبلیغ‏گران راه جدیدی برای نمایش آگهی‏های‏شان پیدا کنند.

 

تبلیغات آویزان در واقع نوع جدید و دیگری از تبلیغات پاپ.آپ هستند که با استفاده از تکنولوژی صفحات HTML دینامیک (DHTML) نمایش داده می‏ شوند. در این نوع به‌ ازای هر تبلیغ یک صفحه‌ HTML جدید در مرورگر باز نمی‌شود. این نوع تبلیغات درهنگام باز شدن صفحه‌ی اصلی، در قالب کادری به‌ صورت آویزان و شناور روی صفحه قرار می‌گیرند و بخشی از آن را می‌پوشانند. این نوع تبلیغات هرچند از سوی مخاطب قابل چشم‌پوشی نیستند و حتما به رویت او می‌رسند، ولی برای برخی کاربران آزاردهنده هستند.

نوع دیگری از تبلیغات آنلاین که به آگهی‌های شناور (Floating Ads) نیز معروفند نیز شبیه به همین دسته هستند. آگهی‌های شناور پس از نمایان شدن به‌صورت اتوماتیک بر روی صفحه‌ی درخواستی کاربران، در مدت زمان معینی (به‌ طور معمول ۵ تا ۳۰ ثانیه) خود به‌خود بسته می‌شوند.

 

این نوع تبلیغات، مدتی در کشور ایران مرسوم شد ولی پس از روی کار آمدن شبکه های تبلیغاتی رسمی در کشور، تبلیغ دهندگان، کمتر از این روش تبلیغاتی استقبال کردند.

 

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات پاپ.آپ (Pop-up Ads)

صفحات ناخواسته‌ ای که در هنگام باز کردن یک صفحه‌ی وب، به همراه آن باز شده و آگهی نمایش می‌دهند تبلیغات «پاپ.آپ» هستند. این صفحات معمولا در اندازه‌ای کوچک‌تر از صفحه‌ی استاندارد مرورگرهای اینترنتی هستند و با بارگذاری شدن صفحه‌ اصلی، آنها نیز به‌طور اتوماتیک باز می‌شوند. این نوع تبلیغات از آنجایی که به‌صورت پیش‌بینی‌ نشده همراه با برخی صفحات باز می‌شوند اغلب حالتی آزاردهنده دارند. اکثر مرورگرهای اینترنتی این امکان را فراهم می‌ کنند که در هنگام کار در اینترنت جلوی نمایش همه‌ی صفحات پاپ.آپ گرفته شود. برخی نوارهای ابزار اینترنتی نیز پس از نصب شدن بر روی دستگاه کامپیوتر به‌ صورت پیش‌فرض نمایش تبیغات پاپ.پاپ را منع می‌ کنند.

همین طور که مشخص است به دلیل اینکه این روش تبلیغات زیاد برای کاربران اینترنت جذاب نیست و چندان تاثیر مناسبی روی آنها نمی گذارد، زیاد هم مورد استفاده قرار نمی گیرد.

تبلیغات «پاپ.آندر» (Pop-Under) هم نوعی از تبلیغات پاپ.آپ هستند. پاپ.آندرها هم به‌صورت ناخواسته و به شکل یک صفحه‌ی مستقل از صفحه‌ی اصلی طراحی شده‌اند. اما پاپ.آندرها در زمان نمایش صفحه اصلی باز نمی‌شوند، بلکه در زیر آن پنهان شده‌اند و هنگامی که صفحه‌ی اصلی بسته می‌شود، آنها باز می‌شوند.

 

این روش تبلیغاتی هم به خاطر دلایلی که گفتیم در هیچ جای دنیا توسط برند های شناخته شده، مورد استفاده قرار نمی گیرد و همچنین در کشور ما هم چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.




بازدید : 42
[ جمعه 09 مرداد 1394 ] [ 22:12 ] [ نویسنده : جواد مهدی زاده ] | نظرات ()
نظر بدهید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
این نظر توسط Farshid در تاریخ 1394/5/9 و 22:44 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزیز امیدوارم لبخند رو لبت باشه.

اول از همه می خوام از وبلاگت تشکر فراوانی داشته باشم و بعد خواستم بدونم آیا شما خبر دارید بهترین و معتبرترین سایت کسب درآمد ایرانی چه سایتیه...؟؟؟

من می خوام شما رو به این سایت بزرگ دعوت کنم امیدوارم عضو شوید و یکی از کاربران برتر شوید.

باتشکر فراوان




.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وشوو